Rabu, 14 Mei 2008

Makanan urang banjar...




Nie namanyer MANDAI..ader jugak org yg banjar yang panggil HAMPAPAI... ianya diperbuat daripada kulit TIWADAK...hehehe.... TIWADAK tu maksud dia CEMPEDAK... Bukan guna kulit cempedak yang luar tuh...yang dalam dia..yang ader janggut2 dia tuh..lepas kita ambik buah dia tuh kan ader tinggal janggut2 cempedak tu..itu la yang berguna dibuat MANDAI... so x la membazir cempedak tuh... nak wat dia senang jer..siat2 kulit cempedak tuh...ambik janggut dia jer..pastu rendam dgn air garam..biar la seminggu jer... pastu basuh..bleh goreng dgn bawang dgn cili...goreng sampai gareng....peh...bau dia..best!!! Lyen kalo dapat MANDAI nie.. x lapar pun Lyen naik selera nak makan...kalo org banjar tau la makanan nie..kalo org melayu ker,jawa ke..yang sewaktu dgnnyer ker...Lyen x tau la bleh terima ker x makanan nie..selain nie ader jgk kuih banjar..mcm wadai kipeng.,lain Lyen x expert sgt la..

9 ulasan:

  1. masa nak siat2 kulit cempedak tuh mmg susah skt la..

    BalasPadam
  2. never seen b4 ehehe..sedap tak? rangup2 kah rasanye?

    BalasPadam
  3. camne rasa nya...klu aku pegi umah lyen wat mandai nih yer

    nak rasa gak hehehe

    BalasPadam
  4. idashah : kalo nk rasa kene tunggu musim cempedak la...coz masa nie mmg gerenti mak Lyen akan buat punyer..

    BalasPadam
  5. weii..sedap tu..nt kalu aku g umh ko..ko kena masak tau...zin ada tny aku bila nk g umh ko...bila2 ko free..ko msk ker...kita org dtg..leh x?...

    BalasPadam
  6. IMZ : ko nk dtg rumah aku?bestnyer..tp kene tunggu rmh aku siap dulu...kan rumah aku wat baru...hehehe..

    BalasPadam
  7. wah..mcm bes giler je lyen.
    adoi rase termengidam plak mende alah ni.
    pelik tp cam yumy jeeeeeeee

    nak nak nak!

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...